Pollie Hogenboom
Beschilderde glaspanelen
Veelzijdige kunst van Pollie Hogenboom
Pollie Hogenboom werkt al ruim twintig jaar als
beeldend kunstenaar in Leiden. In deze periode wisselde zij
regelmatig van techniek om daarmee andere stappen in haar
werk te maken.
Tekst: Klaas Bolhuis
Van acrylschilderijen naar monotypes tot gemengde technieken,
zelfs af en toe een bronzen beeldje. Pollie Hogenboom
gebruikt veel verschillende technieken voor haar werk.
Daarnaast heeft ze de nodige ervaring als
grafisch vormgeefster. Wat ooit begon als het uit aardigheid
en bij gelegenheid maken van een toneelposter of een
geboorte- of trouwkaartje voor vrienden, groeide al snel uit
tot een regelmatige bezigheid. Daardoor werkt Pollie behalve
op haar atelier ook veel thuis achter haar computer. Wat
opvalt aan haar werk: welke techniek zij ook gebruikt, er zit
een duidelijk eigen handschrift in.
Panelen beschilderen
In 2004 kocht de kunstcommissie van het Diaconessenhuis in
Leiden een aantal werken van Pollie Hogenboom voor het
aankleden van een afdeling in een nieuwgebouwde vleugel van
het ziekenhuis. Naar aanleiding van deze werken werd Pollie
in 2005 gevraagd grote glazen panelen (120 x 250 centimeter)
te beschilderen. Deze panelen dienen om in de gangen van de
poliklinieken afgescheiden ruimtes te creëren, waarin
wachtende mensen, zonder ze te isoleren van de omgeving,
enige rust en verpozing wordt gegund.
Bij het
uitvoeren van deze opdracht is in de begin- en
experimenteerfase overleg geweest met verffabrikant Talens
over welke (glas)verf het beste te gebruiken is.
In deze eerste fase werden in een tot atelier omgebouwde
fietsenkelder van het ziekenhuis proeven gedaan op kleine
glasplaten. Nu laat Pollie de enorme zware
panelen per twee tot vier tegelijk in haar atelier plaatsen.
Ze schildert dik of transparant, schraapt en rolt, stempelt
en wrijft met haar vingers erin tot het naar haar zin is. De
plakkerige substantie moet soms nat, plakdroog of twee dagen
uitgehard zijn voor ze ermee verder kan, afhankelijk van het
resultaat dat ze wil bereiken. De panelen worden uiteindelijk
met de beschilderde kant naar binnen geplaatst, samen met een
ander glaspaneel, waardoor de verf niet kan beschadigen. Vaak
schildert Pollie ook op deze 'tegenpanelen' nog iets, zodat
er een diepere gelaagdheid ontstaat.
Troostglaasjes
Het werken
met glas maakte Pollie Hogenboom
nieuwsgierig naar meer. Met gebruik van een kleine
magnetronoven voor keramiek bakt ze 'troost'- en
'wens'-glaasjes. Kleine glaswerken waarmee je - goed
vastgehouden in de gesloten hand - een wens kunt doen of die
iets troostends uitstralen. Bij een collega-kunstenaar met
grotere glasovens bakt Pollie nu ook glasobjecten van ander
formaat.
Inmiddels is in januari 2012 het vijftigste paneel geplaatst
en staan er weer twee nieuwe in Pollies atelier te wachten om
aan te werken. Daarnaast is ze druk bezig met het vormgeven
op de computer en het geven van lessen en trainingen.
Voor meer informatie: www.poldersite.nl, www.vrolijkerschrijven.nl
(dit artikel is overgenomen uit 4art inspiration magazine najaar 2012)