FAQ

Meer

olieverf

Gesso kan met acrylverf worden gekleurd, mits niet teveel acrylverf wordt toegevoegd. Als je veel acrylverf toevoegt wordt het oppervlak van de gesso niet poreus genoeg voor een goede hechting van de olieverf. Tevens blijft een gesso met veel acrylverf er in altijd een soepele laag, ook na droging. Als gevolg van het verouderingsproces van olieverf zal de olieverffilm in de loop van de tijd steeds minder flexibel worden. Bij temperatuurschommelingen kunnen onderlinge spanningsverschillen voor problemen gaan zorgen, omdat ook al de hechting minder is dan bij het gebruik van pure gesso.

In principe kunnen o.a. papier, karton, hout, katoen en linnen gebruikt worden als ondergrond voor olieverf, maar niet zonder eerst behandeld te zijn. Een onbehandelde drager zal de olie uit de verf wegzuigen en dan mist de verf de hoeveelheid olie die nodig is om de pigmenten te omgeven en een goede film te vormen. Tevens tast de olie die in het hout etc. zou dringen het hout, katoen, linnen of papier aan, waardoor de ondergrond als het ware "verschroeit". Voor een goede hechting van olieverf is wel een poreus oppervlak nodig, waar de olie zich aan vast kan hechten, maar geen ondergrond waar de olie in weggezogen wordt. Volgens de traditionele preparerings-methode wordt het hout, linnen, katoen of papier eerst behandeld met een laag konijnen- of hazenlijm, of met een andere huid- of beenderlijm (gelatine). Deze laag beschermt de drager tegen het intrekken van de olie. Vervolgens wordt een mengsel van krijt, zinkwit en olie aangebracht. Dat mengsel vormt een poreuze prepareringslaag waaraan de olie zich kan hechten. De moderne en duurzamere vervanger voor de vaak bewerkelijke oude prepareringsmethoden is Gesso op basis van een pure acrylaat. Volgens speciaal recept vervaardigd, vervult Gesso in één keer de functies van de verschillende lagen volgens de traditionele methode. Voor sterk zuigende ondergronden kan onder de gesso eerst een laag acrylbinder worden opgebracht.

Modeling paste kan gezien worden als een zeer dikke Gesso en is daarmee geschikt voor het maken van ondergronden in relief voor zowel olie- als acrylverf. Modeling paste bevat voldoende pigment om een poreus oppervlak te vormen, waarop ook olieverf zich kan hechten.

 
Meer

kunststoffen

PVC (polyvinylchloride) is een van de makkelijst te bewerken transparante kunststoffen. Het laat zich makkelijk snijden, lassen (plakken) en kleuren, PVC is niet kostbaar en de meest gebruikelijke kunststof voor presentatiehoezen en U-hoezen groter dan A4. Pvc-presentatiehoezen en Pvc-U-hoezen hebben echter ook nadelen. PVC is behoorlijk milieuonvriendelijk, zeker als je het probeert te verbranden. Een ander groot nadeel is dat pvc, een plastic is dat weekmaker bevat. Die weekmaker verdampt in de loop van de tijd langzaam uit het plastic. Bij lage temperaturen gebeurt dit vrij traag en bij hogere temperaturen vrij snel. Als pvc in een gesloten verpakking langdurig bewaard wordt en zeker als het warm wordt dan vormt zich dus een damp van weekmaker in de beperkte ruimte. Die damp laat het pvc golven en vervormen en dat is een vrij nadelige eigenschap van pvc. De weekmaker werkt ook in op de toner van (foto)kopieën en laserprints en ook op de inkten van drukwerk en soms ook op foto's. Als je (foto)kopieën e.d. in pvc hoezen stopt dan plakt de afbeelding vast aan de hoes. Zolang de afbeelding in de hoes blijft zie je dat niet, maar als je de afbeelding er uithaalt dan zit je met de gebakken peren Ook als je opgeplakte foto's of andere opgeplakte dingen in pvc hoezen stopt moet je erg uitkijken. De damp van vluchtige oplosmiddelen is funest voor pvc hoezen. Als je bijvoorbeeld plakt met rubbercement dan moet de lijm minstens 24 uur drogen voor je het gelijmde in de hoes stopt.

Vellen glasheldere polyester zijn bij uitstek geschikt voor het beschermen van tekeningen en foto's die niet makkelijk in een hoes passen. Polyester is een zeer stabiele kunststof. Het is zeer maatvast en vormvast en kan gemaakt worden in absoluut glasheldere kwaliteiten. Daarbij is het chemisch volledig inert. Het bevat geen zuur, loog of weekmakers, het veroudert niet en verkleurt niet. Daardoor is polyester buitengewoon geschikt voor bescherming van museale prenten.

 

De binnenzijde van Masterfoam schuimkarton is gevuld met polystyreenschuim. Het schuim in schuimkarton heeft een "gesloten celstructuur en is daardoor van aanzienlijk betere kwaliteit dan de bekende isolatieplaten van "bolletjes-polystyreenschuim. Toch is ook polysy=tyreenschuim met een gesloten celstructuur alleen goed te snijden met een vlijmscherp mes. Als je een minder scherp mes gebruikt dan "rult" het schuim makkelijk en krijg je geen scherpe snijrand. Polystyreenschuim is ook gevoelig voor niet-waterige lijmen en het hecht slecht met waterhoudende lijmen. Gelukkig is er speciale lijn voor polystyreenschuim op de markt en we adviseren dan ook om die lijm te gebruiken.